Nalatenschappenwerving: Hoe overtuig jij jouw baas?
Jij als fondsenwerver bent ervan overtuigd dat je nú moet beginnen met het werven van nalatenschappen.
Vol goede moed en enthousiasme maak je een plan om te presenteren aan je baas.
Maar wat blijkt? Je baas is niet overtuigd van de noodzaak. Welke argumenten kun jij als fondsenwerver gebruiken?
In 2015 haalden goede doelen organisaties met elkaar € 286.660.254 op. In 2016 was dit maar liefst € 344.635.408. Van 2017 zijn nu vrijwel alle cijfers bekend. De inkomsten uit nalatenschappen van vorig jaar staan tot nu toe op € 271.045.049
Dit zijn enorme bedragen waar ook jouw organisatie een graantje van kan meepikken. Maak gebruik van de volgende argumenten om jouw baas te overtuigen.
1. Meer overlijdens
Er wordt al jaren geroepen dat de Gouden Eeuw van de Filantropie elk moment kan losbarsten. Het was nooit de vraag of dit ook echt zou gebeuren,
het was eerder de vraag wanneer. Een aantal pijlers moesten hiervoor op groen staan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal sterfgevallen. Volgens een prognose van het CBS zouden er in 2015 141.740 mensen komen te overlijden. In werkelijkheid waren dit 147.134 mensen. Voor 2016 was de prognose 143.631 mensen terwijl er in werkelijkheid 148.898 mensen gestorven zijn.
2. Meer kinderloze gezinnen
Over het algemeen ontvangen goede doelen organisaties die als enig erfgenaam in het testament worden opgenomen meer dan wanneer er andere erfgenamen aanwezig zijn.
Andere erfgenamen kunnen bijvoorbeeld andere goede doelen, familie, vrienden en/of kinderen zijn. Nalaten aan vrienden en/of familie wordt soms bemoeilijkt door verslechterde relaties. Als er ook geen kinderen aanwezig zijn om aan na te laten dan vergroot de kans voor het goede doel. Volgens de cijfers van het CBS, stijgt het percentage vrouwen dat geen kinderen heeft al sinds 1935. In dat jaar had een kleine 12% van de vrouwen geen kinderen.
Als we rekening houden met de doelgroep op nalaten, 65+-ers, dan zien we dat 18% van de vrouwen geen kinderen heeft.
3. Meer vermogen
Het is natuurlijk ook van belang dat de mensen iets hebben om na te laten. Mensen met een leeftijd van 70-74 jaar hebben een gemiddeld vermogen van € 118.300. Een groep daaronder met een leeftijd van 65-69 jaar heeft zelfs een gemiddeld vermogen van €120.300. Dat maakt de doelgroep van 65+-ers interessant om in de gaten te houden.
Samengevat